Dwukołowy motor to jeden z najpopularniejszych pojazdów w naszym kraju. Przed nadejściem nowego sezonu (czyli bezpośrednio po zimie) należy zawsze przeprowadzić jego rzetelny przegląd techniczny, tak aby zwiększyć przyjemność z jazdy i ograniczyć ryzyko ewentualnego wypadku. Z pewnością w pierwszej kolejności warto zweryfikować stan instalacji elektrycznej. Jeśli kable okażą się uszkodzone (np. przez gryzonia), wówczas nowy zestaw można kupić np. na https://www.stolmot.com.
Oprócz instalacji elektrycznej, w każdym motorze przed sezonem wiosennym zaleca się dokładne sprawdzenie ciśnienia w oponach, a także obejrzenie bieżnika pod kątem potencjalnych pęknięć oraz głębokości (minimum 1,6 mm). W sytuacji, gdy ogumienie jest uszkodzone do tego stopnia, że nie pozwoliłoby bezpiecznie poruszać się po drodze, trzeba je oczywiście niezwłocznie wymienić. Nie zaszkodzi ponadto rzucić okiem na cały układ zawieszenia. W tym przypadku bardzo często okazuje się, że wymiany wymagają uszczelniacze gumowe, które wskutek niskiej temperatury i wilgoci uległy znacznemu rozluźnieniu. Musimy mieć świadomość, że ich pozostawienie na miejscu będzie prawdopodobnie skutkowało przyspieszonym zużyciem oleju, a nawet całkowitym zniszczeniem świec zapłonowych w krótkim czasie.
Inne części motoru potrzebujące zazwyczaj zastąpienia zupełnie nowym egzemplarzem:
– łańcuch – jeżeli jest zardzewiały lub pęknięty
– pasy zębate
– filtr – warto go wymienić razem z olejem silnikowym (zapłacimy wtedy mniej za usługę w warsztacie)
– tarcze i klocki hamulcowe zlokalizowane w w układzie hamulcowym – wskazaniem jest nadmierne ich wytarcie (pożądana grubość to co najmniej 2,3m)
– żarówki w kierunkowskazach i przednim reflektorze – niekiedy zachodzi też potrzeba zastąpienia samej obudowy (np. gdy jest rozbita)
– światło stopu uruchamiane zarówno hamulcem przednim, jak i tylnym
– klakson – jeśli okaże się niesprawny podczas rutynowej kontroli drogowej, to możemy otrzymać mandat